کد خبر: 1220237
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
 یک روزنامه اصلاح‌طلب با پرداختن به وضعیت کنونی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برخورد غربی‌ها با آن، طی گفتگو با یک کارشناس روابط بین‌الملل، اذعان کرده که گویی غرب به نوعی با ایران هسته‌ای کنار آمده و به همین دلیل است که مدت‌هاست دیگر از تهدید‌هایی همچون گزینه نظامی روی میز خبری نیست!

جوان آنلاین:  یک روزنامه اصلاح‌طلب با پرداختن به وضعیت کنونی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برخورد غربی‌ها با آن، طی گفتگو با یک کارشناس روابط بین‌الملل، اذعان کرده که گویی غرب به نوعی با ایران هسته‌ای کنار آمده و به همین دلیل است که مدت‌هاست دیگر از تهدید‌هایی همچون گزینه نظامی روی میز خبری نیست!
روزنامه آفتاب یزد روز گذشته با محمدعلی بصیری، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفتگو کرده است. آفتاب یزد در این گفتگو، در ضمن پرسیدن یک سؤال، بر «ناکارآمدی برجام» تصریح می‌کند. پیش از این منتقدان برجام بار‌ها برناکارآمدی برجام تأکید کرده بودند، اما اصلاح‌طلبان این موضوع را نمی‌پذیرفتند و حسن روحانی و دولتمردانش هم که معتقد بودند «برجام را خدا آورد»!
در بخش‌هایی از این گفتگو آمده که «تعدیل نگاه و استراتژی غرب در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران مبتنی بر نوعی استراتژی واقع گرایانه است به این معنا که، غربی‌ها سال‌ها است (حداقل از زمانی که از برجام خارج شدند) در ابهامی عجیب گرفتار آمده‌اند که نه می‌توانند هسته‌ای شدن ایران را اثبات کنند و نه می‌توانند توان هسته‌ای شدن ایران را کتمان کنند، در این ابهام، به خودی خود نوعی بازدارندگی به وجود آمده که به گونه‌ای ناخواسته، تحمیلی و تلخ، امریکا و متحدانش با ایران هسته‌ای کنار آمده‌اند...».
در ادامه این گفتگو هم آمده که «غرب و شرق، هرکدام به نوعی و با تحلیلی با ایران دارای قدرت هسته‌ای، اما فاقد قدرت اتمی نظامی کنار آمده‌اند به همین دلیل است که می‌بینیم مدت‌های مدیدی است دیگر از تهدید‌هایی همچون گزینه نظامی روی میز است و رژیم چنج خبری نیست!»
جالب آنکه حسن روحانی و اصلاح‌طلبان که حامی و همراه او و دولتش بودند، خود را و دولت روحانی را استادان سیاست خارجی می‌دانستند که زبان دنیا را بلد هستند. اما در همان زمان دولت روحانی و علیرغم امضای برجام، سطح تنش‌های کلامی و حتی فراتر کلام از سوی غرب نسبت به ایران بالا بود. 
آنچه آفتاب یزد و کارشناس مورد ارجاعش ننوشته‌اند این است که با تغییر ریل سیاست خارجی ایران از انفعالی و انحصاری در دولت روحانی تا فعال و غیرانحصاری در دولت رئیسی، طبعاً مدل کار غربی‌ها هم در برابر ایران دچار تغییر اجباری شده است. همین اجبار است که کارشناس آفتاب یزد آن را «ناخواسته و تحمیلی» توصیف می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار